:: Security Yang Patut Ada Dalam PC ::

Assalammualaikum....

Ahh , lega rasanya lepas puas bercuti di kampung . Jumpa doktor2 kesayangan (Abah, mak and adik2) . Semua problem dan tekanan aku hilang dan aku kembali ke tempat kerja dengan semangat baru . Hehehe .
Tanpa membuang ruang blog aku nie lagi , kali nie aku nak kongsi plak tips yang aku dah pakai almost 4 tahun dalam mencegah / menghapus virus2 yang ingin @ dah menyerang PC @ laptop yang telah aku gunakan . Dan Alhamdulillah , PC @ Laptop aku bebas dari ancaman Virus setakat ini .

Tips yang tersangat simple . PC @ Laptop hampa perlu ada this 3 basic Anti (Spyware, Malware, Virus) . Simple kan ?

Biar aku terangkan satu persatu kegunaan setiap Anti nie :

Anti-Spyware 

Sebelum tu aku nak terangkan dulu apa tu spyware . Spyware nie salah satu daripada virus yang mampu mencilok infomasi kita (password, data etc) dari PC kita tanpa kita sedari . Selalunya virus jenis nie digunakan oleh pakar-pakar hackers bagi mencuri password bank atau data2 sulit kita .  

So , agak2 dah tau kot apa fungsi Anti-Spyware kan ? kalo takmo tgk akaun kita dari RM1juta jadi RM1 , sila install software nie secepat mungkin . Hehehe .

Nak info yang lagi detail , sila click sini

Anti-Malware

Malware nie plak adalah sejenis virus yang menjahanamkan sistem operasi pada PC kita (Windows, DOS etc) . Benda nie berupaya mengubah registry PC anda supaya PC anda jadi biol , bangang sat , pastu shutdown sendiri dan sebagainya . Dan secara automatic kita pun turut jadi bangang , bengang , pastu ngadu kat mak soh hantar kedai repair .

Jadi aku secara spontannya mensyorkan anda semua install benda nie sebagai benteng pertahanan kepada PC anda (juga benteng pertahanan IMAN bg sesiapa yang takleh handle tekanan) . 

Nak info yang lagi detail , sila click sini

Anti-Virus

Sebagai manusia yang ada PC , mustahil sangat aih kalo taktau benda nie . Dan secara teorinya , benda nie mmg tersangat WAJIB untuk diinstall dalam PC @ laptop anda . Ianya adalah benteng terakhir bg menghalang PC @ laptop kita dari serangan virus . Mau tak mau , MESTI ada punya la . 

Itu pun kalo yang sygkan PC @ Laptop masing2 la . Kalo tak syg or buleh 'salin' PC @ laptop sesuka hati , takyah install la . Aku nie plak nak dapat sebijik PC pun jenuh membanting tulang . Huhu .

Aku nak recommend kat anda 3 jenis Anti yang aku sendiri pakai untuk menjamin kesihatan PC aku . Anda buleh la download dari link dibawah . 

Jangan risau , semua Anti yang aku nak bagi nie free of charge . Takyah kuar duit sesen pun . Sebab aku sendiri pun tak mampu nak beli . Hehe . Tapi kepada sesiapa yang nak beli pun buleh jugak . Lagi bagus . Lagi secure .

LINKS :





Jadi sampai sini saja la noh . Aku pun dah ngantok , nak men DOTA dulu seround pastu tido . hehehe . 

Assalammualaikum ....

0 comments: